NSZ společnosti SCIO podruhé a naposledy

Tuto sobotu se konalo jedno z kol národních srovnávacích zkoušek od společnosti Scio. A jelikož mám podanou přihlášku na FSS MU, musím se jich účastnit. Bohužel na této fakultě přijímají podle výsledků dosažených v těchto testech. Přesněji jsem se účastnil OSP základní (obecné studijní předpoklady) a ZSV (základy společenských věd). Jelikož jsem stejné testy už jednou dělal, věděl jsem do čeho jdu a co mě čeká. 

OSP byly dopoledne jako první. Prakticky jde u nich jenom o logické myšlení, takže pohodička. Jako posledně se mi je podařilo celkem bravurně zvládnout. Na to, že příprava mi nezabrala ani chvilku, jsem spokojený. Jenže kámen úrazu byly opět ZSV. Podle mě by podobný typ testu neměl být vysokými školami vůbec požadován a už vůbec uznáván. Je totiž neobjektivní. A nejedná se o názor naštvaného člověka, který test nezvládl. Je zcela objektivní a racionální. Vždyť se na podobný typ testu člověk nemůže nijak připravit. Test obsahuje náhodně vybrané otázky z filosofie, historie, ekonomiky, mezinárodních vztahů a ještě spousty dalších oborů. Což prakticky zvýhodňuje všechny žáky gymnázií, jedná se totiž o jejich denní chléb. Zatímco žáci z odbornějších škol mají oproti nim minimální šanci na uspění, v tomto a podobném typu testů. Žáci gymnázií mají o mnoho větší šanci, že se jim tvůrci testů trefí otázkami na tělo. Podobnou látku totiž probírají po celou dobu studia (od prváku do maturity), zatímco odborné školy se jim věnují pouze okrajově (většinou pouze jeden školní rok, dva roky jsou výjimka). Musím znovu zopakovat, že test podobného typu není v hodnocení mladých lidí na místě. Spousta nadějných budoucích studentů nemohou studovat vysněnou vysokou školu např. jen kvůli otázce co řekl před dvěma tisíci lety nějaký údajný myslitel. Zavedení těchto testů musel být lobbing a podplácení neuvěřitelných rozměrů.

Všem určitě došlo, že jsem v ZSV nedopadl dobře. Zpracování detailních výsledků trvá sice 11 dní, ale já na ně čekat nemusím. Výsledek vím už teď – na vysněnou žurnalistiku mám minimální šanci se dostat. Naštěstí mi na tomto pokusu nezávisí budoucnost, ta už je prakticky daná, ale pro mnoho končících středoškoláků se jedná o životní zkoušku. Výsledek jednoho stupidně vymyšleného testu pro ně znamená buď vysněnou budoucnost nebo…